Alleen
Alleen zijn vind ik heerlijk,
Maar eenzaamheid drukt me neer.
Nietsdoen is fijn,
Maar voor leegte ben ik bang.

 

Ik kan niet hier zijn.
Maar ook niet daar.
Onrust zet me aan.
Om hier te blijven.

Alleen zijn vind ik heerlijk,
Maar hoe ontvlucht ik eenzaamheid?
Nietsdoen is fijn,
Maar hoe vul ik de leegte?

Ik kan niet hier zijn.
Maar ook niet daar.
Onrust zet me aan.
Om hier te blijven. 

Innerlijk conflict

Veel mensen zullen wel enige herkenning hebben bij innerlijke conflicten zoals in dit gedicht beschreven staan. En als je jezelf er niet van bewust bent dan herken je misschien wel de onrust die je in jezelf kunt ervaren wanneer het opspeelt. Bijvoorbeeld wanneer je ergens anders wilt zijn, maar toch blijft waar je bent. Of wanneer je iets anders wilt, maar toch doorgaat met wat je doet. Je bevriest als het ware. Het kan je plotseling overvallen of als een zeurend gevoel steeds op de achtergrond aanwezig zijn en zo je stemming beïnvloeden:

“Ik voel altijd maar die onrust in mijzelf. Als ik aan het werk ben verlang ik naar vakantie. Maar als ik dan op mijn vakantiebestemming op een ligstoel naast het zwembad lig denk ik voortdurend aan al het werk dat ik nog moet doen. Wanneer ik met mijn gezin een uitstapje maak kan ik er maar zelden echt van genieten, want ik twijfel altijd of ik toch niet beter iets anders had kunnen doen dan dit, en dan knaagt die onrust in mij. Ik heb er echt last van, mijn relatie lijdt eronder, maar zo ben ik nu eenmaal en ik kan er niets aan doen.”

Alexander Lowen schrijft in zijn boek Bio-energetica : ‘Elke karakterstructuur bevat een inherent conflict, omdat er in elke persoonlijkheid direct behoefte bestaat aan intimiteit en nabijheid en aan zelfexpressie, en er een vrees is dat deze behoeften elkaar uitsluiten.’ Dat conflict leidt tot angst en onrust. Angst omdat je denkt dat je geliefden en je vrienden je zullen afwijzen als je jezelf echt laat zien. En onrust wanneer je jezelf aanpast, omdat je voelt dat je eigenlijk iets anders wilt.

Het is alsof je moet kiezen tussen twee polariteiten die elkaar uitsluiten. Je behoefte om alleen te zijn roept de angst op om eenzaam te worden terwijl je toch ook de behoefte hebt om in relatie met mensen te zijn. Je behoefte om te rusten, maakt je onrustig omdat je ook de behoefte hebt om zaken te realiseren en te creëren.
Dat kan er in resulteren dat je als het ware vast komt te zitten, je kiest niet en komt niet tot actie. Maar de innerlijke onrust blijft.
Lowen schrijft in Bio-energetica : ‘Men zegt van iemand dat hij ‘opgehangen’ is wanneer hij gevangen is in een emotioneel conflict dat hem verstart en elke effectieve actie voorkomt om de situatie te veranderen. In dergelijke conflicten zijn er twee tegenovergestelde gevoelens, terwijl elk daarvan de expressie van de ander blokkeert. Hang-ups kunnen bewust of onbewust zijn’.

Je verschillende gevoelens en behoeften op een dergelijk moment komen voort uit verschillende deelaspecten van je persoonlijkheid (subpersoonlijkheden) en je zou kunnen zeggen dat alle subpersoonlijkheden samen een familie vormen van innerlijke delen van jezelf.
En net zoals een conflict tussen de leden van een familie kan leiden tot grote onrust en pijn, zo geldt dat ook voor een conflict tussen je innerlijke delen. Om de vrede en liefde in jezelf te herstellen is het belangrijk dat je leert om je innerlijke delen te herkennen, te accepteren en te laten samenwerken, zodat ze niet langer tegenover elkaar staan maar samen bijdragen aan jouw eenheid en welzijn. We noemen dit ook wel het integreren van je innerlijke delen.

Oefening, kennismaking met je innerlijke delen

Innerlijke delenDenk aan een situatie waarin je tegenstrijdige gevoelens ervaarde. Bijvoorbeeld een situatie waarin je voor jezelf wilde opkomen, maar niet durfde omdat je bang was voor afwijzing. Beschouw dit als twee delen van jezelf en geef elk deel een naam. Bijvoorbeeld: De strijder en de aanpasser.

Neem twee kaartjes en schrijf op het ene kaartje ‘De strijder’ en op het andere ‘De aanpasser’. Leg die kaartjes op enige afstand van elkaar op de grond. Ga ernaast staan en kijk naar de kaartjes.

Kies een kaartje en ga erop staan. Vereenzelvig jezelf met de subpersoonlijkheid die bij het kaartje hoort. Dus als je op het kaartje van de strijder staat, stel je dan voor dat je werkelijk die strijder bent. En vraag jezelf dan af: ‘welk positief resultaat wil ik bereiken?’
Stap van het kaartje af en kijk er van een afstand even naar en wees je bewust van die positieve ervaring.

Stap nu op het andere kaartje, ‘wordt’ dat deel van jezelf en stel je ook nu de vraag: ‘welk positief resultaat wil ik bereiken?’
Stap van het kaartje af en kijk er van een afstand even naar en wees je bewust van die positieve ervaring.

Wat kunnen die twee delen van elkaar leren? Sluit beide delen in je hart.