Ik las in een boekje over mindful wandelen dat je jezelf bij het lopen kunt voorstellen dat je samen loopt met een geliefde. Samen lopen en samen genieten van het lopen. Kijken met de ogen van de ander en luisteren met de oren van de ander. Thich Nhat Hahn schrijft in zijn boekje 'wandelen in vreugde':

Neem mijn hand.
We gaan wandelen.
We gaan alleen maar wandelen.
We gaan van onze wandeling genieten
Zonder te denken dat we ergens aankomen.

Dit is een mooie oefening als je alleen ergens wandelt, probeer het maar eens. Maar het hoeft natuurlijk niet bij visualiseren te blijven, je kunt natuurlijk ook gewoon echt mindful samen wandelen met iemand.

 

Binnen onze cultuur wordt veel nadruk gelegd op individualiteit, maar op een dieper niveau bestaan we nauwelijks als individueel organisme. We zijn erop gericht om te leven binnen relaties en gemeenschappen en veel van onze energie is er daarom op gericht om ons te verbinden met anderen. Als we ons kunnen afstemmen op elkaar ontstaat er een gevoel van verbondenheid, veiligheid en welzijn. En afstemmen begint bij onze zintuigen: zien, horen, voelen, ruiken, proeven en balans.
Afgestemd zijn op elkaar betekent met elkaar resoneren via geluid en beweging, elkaar zien en horen, met elkaar spelen, vreugde en frustratie met elkaar delen, met elkaar zingen, lachen en nog veel meer.

Steeds meer wetenschappelijk hersenonderzoek toont aan hoe belangrijk het voor ons welzijn is om ons door anderen echt gehoord en gezien te voelen en ons op anderen te kunnen afstemmen.

Oefening Mindful samen wandelen

Neem een kwartier de tijd, of een half uur, of zo lang als je wilt om samen te wandelen.

Bij mindful samen wandelen, wandel je alleen om het wandelen. Je hoeft geen speciaal doel hebben om iets voor elkaar te krijgen en ook geen doel om ergens aan te komen. Je wandelt om samen te genieten van het wonder van wandelen op de aarde.

Mindful samen wandelen kan in principe overal, maar het prettigst is het misschien toch in de natuur. Wandel rustig en opmerkzaam. Haal rustig ontspannen en natuurlijk adem, richt je aandacht op het wandelen. Voel hoe je voetzolen de grond raken. Voel hoe je gewicht zich verplaatst. 

Zonnebloemen

Voel je de wind op je huid?

Hoor je de geluiden om je heen?

Zie je de lichtval in je omgeving?

Ruik je de geuren van de natuur?

Voel je afstemming op de ander?

 Laat je gedachten los, hier wandelen jullie genietend en vrij.

Geniet van wat je waarneemt en waar jullie samen ook gaan, daar zijn jullie.