Wat je denkt heeft invloed op wat je voelt en dat zie je terug in je lichaamstaal. Veel mensen herkennen dit en in onze cursussen laten we het de deelnemers ook ervaren door ermee te oefenen. Wat veel mensen niet weten is dat je het ook kunt omkeren: als je je lichaamshouding verandert, heeft dat invloed op hoe je je voelt en uiteindelijk ook op wat je denkt.

Je kunt dit gemakkelijk zelf ervaren met een eenvoudige oefening: Ga rechtop staan met je armen in een V-vorm naar boven gestrekt. Kijk daarbij schuin omhoog en glimlach, blijf een poosje in die houding staan en merk op wat je voelt.

De Avilahouding

De meeste mensen ervaren een positief en ‘sterk’ gevoel bij deze houding. Dat is ook te verwachten want het is de houding die winnaars aannemen na het winnen van een wedstrijd. Het is dus een winnaarshouding. Een van onze cursisten noemde het de ‘Avila-houding’ omdat hij moest denken aan de foto’s op onze website.

Het mooie van de ‘Avila-houding’ is dat het effect nog een tijd aanhoudt. En daar kun je mooi gebruik van maken. Als je de volgende keer een uitdaging moet aangaan, bijvoorbeeld een examen moet doen, een lastig gesprek moet voeren, of iets anders waar je tegenop ziet, dan doe je het volgende.

Zoek kort voor de uitdaging een rustige plek waar je niet gestoord wordt en ga daar een tijdje in de ‘Avila-houding’ staan. Adem daarna rustig drie keer diep in en uit en houdt het positieve gevoel nog even bewust vast. Ontspan en je bent klaar om met een winnaarsinstelling aan de slag te gaan!